Afvallen en de gemaakte fouten

Je eet gezond maar er gaat geen kilo vanaf. Dit kan een aantal oorzaken hebben. Hieronder staan een aantal punten waarin vaak fouten worden gemaakt tijdens het afvallen:

1. Wat is volgend jou gezond?
Veel mensen die denken dat ze gezond eten, alleen schijnt dit soms juist niet het geval te zijn. Te veel fruit eten zorgt ervoor dat je erg veel suikers naar binnen krijgt. En ja, ook van deze fruitsuikers kan je aankomen. Daarnaast is het ook van belang dat je gevarieerd eet. Zo eten sommige mensen alleen maar groente en vermijden hierdoor de benodigde andere voedingsstoffen.

2. Je weet niet precies wat je eet.
Tegenwoordig zijn er vele apps waarmee jij je voeding kan tracken. Dit is erg handig omdat je precies ziet hoeveel calorieën je binnenkrijgt. Alleen het punt is wel dat je het goed moet invoeren. Zo zijn er grote verschillen tussen een ‘’handje walnoten’’ en een ‘’handje walnoten’’. Neem de foto hiernaast, hierop is het grote verschil te zien in calorieën van de 2 handjes walnoten. Meten is weten zoals ze altijd zeggen. En dat is dan ook zeer belangrijk bij het invoeren van een calorie-track app.

3. Je eet te weinig vezels
Vezels zorgen voor een verzadigd gevoel nadat gegeten heb. Als je te weinig vezels binnenkrijgt zal dit ervoor zorgen dat je vaker trek heb. Dit kan erin resulteren dat je te veel eet. Voedingsproducten waar veel vezels inzitten zijn onder andere: groentes, peulvruchten, bananen, zoete aardappelen en vele volkoren producten.

4. Je drinkt te veel calorieën
Vele zogenaamde vruchtensapjes worden verkocht als gezond. Vaak is het enigste wat je bij zo’n sapje binnen krijgt snelle suikers. Een groot deel van deze snelle suikers worden gezien als reserve voor het lichaam. Dit wil zeggen dat het lichaam deze overtollige brandstoffen opslaat als vet. Drink in tegenstelling van deze sapjes of frisdranken dan ook liever thee of zeer lage calorie frisdranken. Tegenwoordig zijn er al frisdranken verkrijgbaar die nog geen 2 kcal per glas bevatten.

5. Je geeft je voedingsschema geen kans
Je bent net begonnen aan je voedingsschema alleen je merkt er nog niks van. Dit komt omdat je lichaam even de tijd nodig heeft om te wennen aan een ander voedingspatroon. Bij sommige mensen duurt het wel 3 weken voordat ze echt profijt gaan hebben van hun nieuwe voedingspatroon. Dat heeft te maken met het omschakelen naar het nieuwe voedingspatroon dat je volgt voor je lichaam.

6. De weegschaal
Daarnaast moet je niet te gefocust zijn op de weegschaal. Vaak word vergeten dat je, zeker als beginner, spiermassa aanzet. Dit weegt ook op tegen de weegschaal. Ook is het handig om rekening te houden met de tijden dat je jezelf weegt op de weegschaal. Zo weeg je meer in de avond dan in de ochtend. Dit komt doordat je de gehele dag hebt gegeten en gedronken. Probeer dus 1 moment van de dag uit te kiezen waarbij je op de weegschaal gaat staan. Bij voorkeur is dat de ochtend.

Conclusie
Meten is weten! Om af te vallen moet je ervoor zorgen dat je een negatief energiebalans creëert. Hierbij kan een voeding-tracker app helpen, mits je deze goed invoert. Daarnaast moet je jouw lichaam de tijd gunnen te wennen aan je nieuwe voedingspatroon.

Share this post