Geraffineerde suikers VS Ongeraffineerde suikers

vrouw-koken

Je zal de termen ongetwijfeld wel eens voorbij horen komen, geraffineerde en ongeraffineerde suikers. Maar wat betekent het nou precies? En welke suikers zijn dan wel en niet goed voor je? In dit artikel hebben we alles even haarfijn uitgelegd voor je.

Geraffineerde suikers zijn suikers die zijn bewerkt in de fabriek. Dit word gedaan op een puurdere suiker te krijgen die ook zoeter smaakt. Alleen tijdens het raffineren gaan er vele belangrijke voedingsstoffen verloren. Hieronder staat het verschil tussen geraffineerde en ongeraffineerde suikers.

Geraffineerde suikers
Onder geraffineerde suikers vallen onder andere kristalsuiker, rietsuiker, basterdsuiker en poedersuiker. Dit zijn de zogenaamde bewerkte, geraffineerde, suikers. Tijdens het zuiveringsproces in de fabriek worden alle vitamines en mineralen uit het spa van de suikerbieten en -rieten gefilterd tot er een zuivere suiker overblijft. Deze suikers geven het lichaam wel energie maar bevatten verder geen nuttige voedingsstoffen. Dit is dan ook de reden waardoor deze suikers de benaming van ”lege koolhydraten” hebben gekregen. Daarnaast moet je lichaam voor deze ”lege koolhydraten” ook nog eens vezels, vitamines en mineralen verbuiken om deze suikers af te breken en te verteren. Dit is dan ook een van de redenen waarom er liever voor ongeraffineerde suikers gekozen word. Door het raffineren hebben deze suikers vaak een witte kleur.

Ongeraffineerde suikers
Ongeraffineerde suikers worden ook wel ”natuurlijke suikers” genoemd. Bij natuurlijke suikers zijn de belangrijke voedingsstoffen als vitamines, mineralen en vezels niet uit het product gefilterd. Hierdoor geeft de suiker veel meer toevoegde waarde waardoor het product beter door je lichaam word verwerkt. Onder natuurlijke suikers vallen onder andere vers fruit, gedroogd fruit, dadels, honing, biologische syropen, palmsuiker en kokosbloesemsuiker. Vaak hebben deze suikers dan ook een bruinige, donkere kleur.

Bloedsuikerspiegel

Regelmatig te veel geraffineerde suikers consumeren zorgt voor een verstoorde bloedsuikerspiegel. Deze vorm van suikers zorgen ervoor dat je bloedsuikerspiegel erg snel stijgt. Dit komt omdat deze suikers zeer snel worden opgenomen door het lichaam. Omdat je lichaam je bloedsuikerspiegel wil stabiliseren maakt je lichaam insuline aan. Insuline zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel weer zakt. Alleen door het te snel stijgen van de bloedsuikerspiegel maakt je lichaam iets te veel insuline aan. Dit zorgt voor de welbekende insulinedip, ook wel suikerdip genoemd. Als dit vaak gebeurd kan je lichaam verstoord raken. Dit kan klachten als vermoeidheid en depressiviteit veroorzaken.

De belangrijkste nadelen van geraffineerde suikers
– Vergoten de kans op overgewicht.
– Geraffineerde suikers hebben een remmende invloed op ons immuunsysteem.
– Veroorzaken een slecht gebit.
– Hebben nauwelijks een toegevoegde waarde op het lichaam.
– Kunnen concentratieproblemen veroorzaken.

Share this post