Koolhydraten zijn slecht, fabel of feit?

Fabel! Koolhydraten zijn de basis van de sportvoeding. Zij dienen als primaire brandstof voor het lichaam. Het effect van koolhydraat inname op de sportprestatie is wereldwijd onderzocht en toont aan dat koolhydraten van het allergrootste belang zijn bij inspanning.

Koolhydraten in ons lichaam worden opgeslagen in de lever en de spieren. Wanneer het lichaam te weinig koolhydraatvoorraden bezit en de vraag ernaar niet kan aanleveren, is het gevolg hierop: vermoeidheid, verminderd prestatievermogen, geen zin om te trainen en een verlaagde weerstand. Helaas zijn koolhydraten dan ook door de media in slecht daglicht gezet waardoor ze aangedaan worden als ‘’dikmakers’’. Alle voedingsproducten en voedingsstoffen waar je te veel  van eet kan je van aankomen. Vandaar dat een goed balans tussen energiebehoefte en je dagelijkse activiteiten van groot belang is om goed te kunnen functioneren.

Koolhydraten en hersenen
Koolhydraten zijn ook van belang voor onze hersenen. De hersenen hebben dan ook een continue aanvoer van glucose nodig om optimaal te kunnen presteren. Zo blijkt ook dat je niet alleen fysiek maar ook mentaal minder prestaties zou leveren bij een te kort aan koolhydraten. De hersenen zijn dan wel in staat om een glucosevoorraad aan te leggen, alleen deze gaat maar voor 2 minuten mee. Om zeker te weten dat je genoeg koolhydraten binnenkrijgt, word aangeraden dat 40 – 70% van je totale calorie behoefte laat bestaan uit koolhydraten.

Koolhydraten: Meervoudige & Enkelvoudige
Wel is er een verschil tussen enkelvoudige en meervoudige koolhydraten:
Enkelvoudige koolhydraten kunnen snel door het lichaam opgenomen worden en leveren snel energie. Maar ook word deze vorm van koolhydraten zeer snel afgebroken. Zo stijgt je bloedsuikerspiegel door deze enkelvoudige koolhydraten snel maar daalt ook enorm snel. Dit dalen zal je ongetwijfeld wel herkennen, de welbekende suikerdip door een overschot aan insuline. Hierdoor voel je jezelf moe, slap en hongerig. Daarnaast word een overschot van glucose, suikers, in het bloed omgezet als vet. Dit komt doordat het lichaam dit overschot niet snel genoeg kan verwerken.

Enkelvoudige koolhydraten zijn: Snoep, (wit)brood, aardappels, (witte) rijst, pasta’s etc.

Meervoudige koolhydraten daarentegen worden geleidelijk opgenomen door het lichaam. Het kost het lichaam dan ook veel meer tijd om deze koolhydraatsoort te verteren. Het voordeel hiervan is dat er over een lange tijd steeds kleine beetjes glucose vrij komt. Hierdoor stijgt je bloedsuikerspieger een klein beetje, maar blijft stabiel zonder pieken of diepe dalen.

Meervoudige koolhydraten zijn: (volkoren) brood, pasta, tortilla, zilvervliesrijst, havermout, quinoa etc.

Conclusie
Koolhydraten zijn niet persé slecht, je hebt ze juist nodig tijdens het leveren van fysieke inspanningen! Het ligt er maar net aan of je er niet te veel van eet en uit welke voedingsproducten je ze haalt. Zo raden wij aan vooral je koolhydraten merendeels uit volkoren producten te halen. Hierdoor zal je minder vaak te maken hebben met de wel bekende suikerdip en minder snel de koolhydraten opslaan als vetweefsel.

Share this post