Vet verbranden, de Fabels en de Feiten

loadingimage

Er bestaan tegenwoordig vele fabels over het verbranden van vet. Ook word je als consument continu geconfronteerd met de veelste mooie producten en middeltjes waardoor je snel zou afslanken of gespierd van zou worden. Helaas is dit vaak verkoopbedrog waar vele onder ons toch intrappen. Een gezond lichaam komt tot stand door een gezonde levensstijl bestaande uit onder andere sporten en gezond eten.

Vet fabels
Het gezegde: ‘’Door veel herhalingen te doen verbrand je vet’’, is onjuist. Ook het gezegde ”Lichaamsvet kan je omzetten in spieren” is helaas onjuist. Een van de functies van lichaamsvetten is dat zij dienen als secundaire brandstof en niet als bouwstof. Het optimaal verbranden van vet hangt samen met een aantal factoren, onder andere: voeding, rust, training en je stofwisseling. Uiteindelijk gaat het om een negatieve energiebehoefte waardoor jij vet verliest.

Vetten verbranden
Zoals hierboven beschreven hangt het optimaal verbranden van vet samen met de factoren: voeding, rust, training en je stofwisseling.

1.Voeding
Bij voeding is het belangrijk dat je onder je energiebehoefte eet. Dit zorgt er namelijk voor dat je lichaam je secundaire brandstoffen gaat aanspreken om naar wens te kunnen functioneren, de vetten. Daarnaast is het van belang dat je voldoende van alle voedingsstoffen binnen krijgt. Eet je namelijk te weinig eiwitten tijden het droogtrainen of afslanken. Dan zal je lichaam in het ergste geval ook spiereiwitten afbreken, wat we uiteraard niet willen!

 2. Rust – Slaap
Rust speelt ook een belangrijke rol bij het verbranden van vetten. En dan spreken we hier vooral over slaap. Tijdens je slaap krijgt je lichaam rust en vinden er allerlei belangrijk processen plaats. Een van deze processen zijn het in evenwicht houden van de 2 hormonen Leptine en Ghreline. Deze 2 hormonen helpen je eetlust te reguleren. Zo zorgt Leptine voor een verzadigd gevoel na een maaltijd en Ghreline laat het lichaam aanvoelen wanneer hij/zij trek heeft. Slaap je dan ook slecht dan verstoor je het balans tussen deze 2 hormonen waardoor je automatisch te veel kan gaan eten.

3. Training en Stofwisseling
Trainen brengt vele voordelen met zich mee. Eén van deze voordelen is een verhoogde stofwisseling. Als jij regelmatig traint zal je stofwisseling dan ook ‘’sneller’’ werken waardoor je meer verbrand in je rust. Dit houd in dat als je sport, je meer verbrand als je op de bank zit, dan dat je niet sport en op de bank zit. Uiteraard is het ook genetisch bepaald of je een snellere stofwisseling hebt of niet. Heb je dit niet? Dan kan je deze dus altijd verhogen door te gaan sporten als je dat nog niet doet

Share this post